WWW.KRISTENRYENG.COM

Info om Fagerfjell:

Fagerfjell ligger i Ramfjord ca 2 mil utenfor Tromsø.

Fjellet er på sitt høyeste punkt 957 meter over havet.

Ruten opp vinterstid er "lettest" om man starter fra Ramfjord barneskole og jobber seg opp igjennom skogen til man kommer over tregrensa. Herfra er det bare å følge ryggen opp mot første varde som ligger på 871 moh.

Parkering ved Service Mat som ligger like ved fotballbanen like ved barneskolen.

Ruten mot toppen

Bilder fra turen

Værvarsel fra YR.no

Skitur til Fagerfjell, 957 moh. 07.03.07 -  (Håvard Leknes og Kristen Ryeng)

Turbeskrivelse

Onsdag 7 mars var nok en strålende dag i Tromsø denne vinteren. Sol fra skyfri himmel, 1-2 minusgrader og en beskjeden vind som ikke sjenerte noen. Det var tid for nok en topptur. Valget denne gang falt på Fagerfjell i Ramfjorden. Etter utallige turer på Kvaløya var det nå på tide å se seg om etter flotte turmål på fastlandssiden. Fagerfjell ble en perfekt start :-)

I forkant hadde vi kun hørt om enkelte personer som hadde vært på fjellet. Vi visste ikke HVOR trasèen opp gikk - så vi studerte kartet og fulgte ruten som bildet nedenfor viser : (klikk på bildet for større bilde).

På vei opp fant vi gamle spor, så det var tydelig at noen hadde valgt samme trase opp tidligere. Det er relativt bratt oppstigning fra starten av, og kombinert med tett skog kan traseen bli noe kronglete, men så lenge det går oppover er man på rett vei :-)   I skogen var det nesten helt vindstille, så selv om det var tidlig i mars var det fullt mulig å gå uten lue, med jakken rundt livet og uten hansker. Det er først når man kommer over skoggrensen at vinden går fra å være behagelig avkjølende til å bli kald.

Etter rundt 45 minutter var vi ute av skogen. Her skiftet også føret fra å være myk puddersnø til å bli hard skare og hardpakket fokksnø. Det meste av snø har iløpet av de siste 2 uker blåst bort på værutsatte steder. Lett å gå oppover under slike forhold, men vi ble noe skeptisk til om nedkjøringen kom til å bli det helt store. Utfordringen ble å finne daler / slukter som hadde ligget i ly for vær å vind, og som forhåpentligvis kunne by på puddersnø til nedkjøringen.

På vei opp bleutsikten bedre og bedre for hver høydemeter vi tilbakela. Ramfjorden med utsikt mot Tromsø og Kvaløya mot vest (A), baksiden av Tromsdalstind mot nord (B) , hele Lavangsdalen mot sør (C) - og når man kom til toppen; majestetiske Hamperokken mot øst (D).

(A)   (B)

(C)    (D)

Til toppen brukte vi i underkant av 2 timer. Varden på toppen var til vår overaskelse satt opp nedenfor selve toppen (?) Så for å komme til toppen måtte vi faktisk gå forbi varden, ca 100 - 200 meter. Fra varden hadde man ikke utsikt mot Hamperokken, så det er absolutt å anbefale å gå de ekstra meterne for andre som skal på samme tur. På toppen var det nesten helt vindstille igjen, så vi tok oss god tid til fotografering, skifte av tøy, inntak av væske samt klargjøring av utstyr før vi startet på nedkjøringen.

Vi valgte en annen trase ned enn den vi fulgte opp. Litt nord for Fagerfjellet ligger Maritindan med Henriksardet i mellom. Dette skaret ligger i ly for vindretningen som var denne dag, så vi satset på at snøforholdene ville være noe bedre om vi kjørte ned der. Vi besluttet derfor å traversere nordover uten å tape for mye høyde/nedkjøring for å komme til Henriksardet. Dette ble en suksess! Etter å ha kommet frem mot Henrikskardet ble snøforholdene upåklagelig igjen. Fra hardt underlag skiftet det nå til myk puddersnø. Vi fulgte elvedalen og Fagerelva hele veien ned til E8.

Kort oppsummert; fantastisk nedkjøring i sol, vindstille, puddersnø og morsomt variert terreng å kjøre i. Eneste ulempen var at vi etter å ha kjørt ned til E8 nå befant oss ca 2-3 km fra parkeringsplassen hvor bilen sto.... ski festet vi på sekken, og så var det bare å gå langs veien tilbake. En 30 - 40 minutters gåtur som avsluttning endret ingen ting; turen var en suksess!

Fagerfjell anbefales absolutt andre !