WWW.KRISTENRYENG.COM

Info om Rismålheia:

Rismålheia ligger på Kvaløya ved Straumsfjorden. Fra Tromsø kjører man mot Hella og videre mot Straumsbukta.

Parkering finner man ved å ta av første vei til høyre etter at man har passert Mjeldeelva.

Toppen er 646 meter over havet og byr på helt OK utsikt over Straumsfjorden og Malangen.

Tidsforbruk tur retur : 2 timer i moderat / godt tempo.

Bilder fra turen

Værvarsel fra YR.no

Fjelltur til Rismålheia 646 moh - 18.10.07 (Kristen Ryeng)

Turbeskrivelse

Turen til Rismålheia var mer eller mindre en impulstur en torsdags formiddag. Brukte turen som "unnskyldning" for å teste ut min nye klokke - en Suunto Vector, kjøpt på eBay for noen dager siden.

Rismålheia er ingen ruvende topp med sine 646 høydemetre, ei heller noen krevende tur. Den ligger på Kvaløya et stykke forbi Straumsbukta. Se kartutsnitt fra Norgesglasset nedenfor :

Det er noen mil å kjøre fra Tromsø for å komme til dette fjellet, men som Mr. Lee ville sagt det "Det er du som må komme til fjellet - fjellet kommer ikke til deg". Hehe.

Denne dagen var ikke været noe å skryte av. Overskyet og grått, og med skylag som dekket de fleste topper fra 1000 meter og oppover. En liten kosetopp som Rismålheia passet derfor perfekt for dagens formål; litt trim, samt teste ut klokken.

Parkering finner man ved å ta første vei opp til høyre etter å ha passert Mjeldeelva. Veien går inn til noen boliger, samt et forretningsanlegg til Tupperware (?). Her er det godt med muligheter for å parkere. Man kan videre følge veien opp langs jordet før man starter å gå skogen opp mot Rismålheia. Se kartutsnitt fra Norgesglasset nedenfor for mitt rutevalg opp :

Traseen er i grunn uproblematisk hele veien mot toppen. Starter langs jordet og følger en traktorvei til man har krysset høyspentledningen. Herfra stiger det jevnt opp mot Skardhaugen og eneste som kan oppleves litt problematisk er at det er en del trær / kvist som ligger langs bakken og som blir veldig glatt når det er vått i marka.

Fra Skardhaugen stiger det litt, men det er fast og fint underlag hele veien opp og dersom man velger å gå helt ytterst mot øst kan man nyte flott utsikt langs Mjeldeskardet og Mjeldeelven på veien opp. Ned mot elva er det bratt, men det er ingen stup. Fra toppen av Skardhaugen flater det ut og man når en varde som står ved 519 moh. Videre herfra er det flatt den siste kilometeren til Rismålheia. Jeg fulgte skrenten mot øst og "bommet" derfor med noen hundre meter på varden til Rismålheia. Toppen er ingen utpreget "topp" - noe kartet også sier, og utsikten er fin mot sør. Nordover ser man igrunn veldig lite. Er man på utkikk etter topper for utsikten sin del, bør man velge en annen topp.

Klokken da? Hadde jo som nevnt med min nye Suunto Vector på sin førte tur. Jeg var spent på om høydemåleren gjorde jobben - noe den faktisk klarte helt utmerket. Riktignok viser klokken høyden med en feilmargin på + - 5 meter, men ved varden på 519 moh ved Skardhaugen viste klokken 520 m. Og ved toppen av Rismålheia 640. Godt nok i mine øyne.

En ny topp på min fjell CV, litt mosjon og fikk testet klokken. Helt topp !