Kontakt : info@kristenryeng.com

WWW.KRISTENRYENG.COM

Info om Storfjellet

Storfjellet er 1089 moh og ligger i dalføret mellom Ramfjord og Breivikeidet.

Parkering finnes i området ved Krogenga hvor det er flere avkjøringsmuligheter fra veien.

Oppstigningen er kort med relativt bratt i perioder.

Tidsforbruk fra parkering til toppen i moderat, rolig tempo ca 2-3 timer.

Bilder fra turen

Værvarsel fra YR.no

EKSTERN INFORMASJON

Bilder og turbeskrivelse fra www.kugo.no

Storfjellet - 1089 moh

Turbeskrivelse

Storfjellet ligger i dalføret mellom Breivikeidet og Ramfjord i Tromsø kommune. Fjellet er 1089 meter over havet og har flott utsikt over Breivikedet. Det er gode parkeringsmuligheter langs veien, og i området ved Krokenga er det flere avkjøringsmuligheter til små grusveier hvor man kan parkere sommerstid. På grunn av stor skredfare vinterstid, er dette et fjell som enger seg best til sommer- og høst turer.

Kartutsnittet nedenfor viser fjellets plassering:

Et godt utgangspunkt fra parkeringen er å sikte seg inn mot Sauskarbekken som renner ned i elvedalen mellom Storfjellet og Breidalfjellet. (Bildet til venstre). På høsten er denne beskjeden i størrelse, og lar seg lett krysse over skoggrensen slik bildet til høyre viser.

Over skoggrensen anbefales det å velge en trase som går på vestsiden av Sauskarbekken.  Det stiger raskt opp til det navnløse lille vannet som ligger i gryten mellom Storfjellet og Breidalfjellet hvor terrenget flater noe ut. Det er mulig å følge en renne rett vest mot Storfjellet, men for en mer komfortabel tur videre anbefales ruten lagt inn mot fjellets nordvendte side.

Kartutsnittet nedenfor viser min rute mot toppen:

Fra baksiden går man så mot sør og følger en liten rygg som leder videre mot toppen. Fra ryggen her ses en fortopp til Storfjellet som man enkelt passerer ved å holde litt nedenfor til venstre. Bildet til høyre viser den nevnte fortoppen. Legg ruten i venstre kant, rett mot solen og sving deretter opp mot høyre.

De siste metrene mot toppen er jevn slak stigning. På toppen er det reist en stor toppvarde. Herfra er det god utsikt i alle retninger, og spesielt dalføret fra Ramfjord mot Breivikeidet er et flott skue. På motsatt side av Ullsfjorden ligger også de spektakulære Lyngsalpene.

Tidsforbruk fra parkering til toppen i moderat / rolig tempo ca 2-3 timer. Regn med å bruke rundt 2 timer ned igjen. Jeg valgte en trase ned rennen mot øst og sparte mye tid på nedfarden. Her er det bratt, og en del løse steiner. Pass på steinsprang dersom dere er flere som går i lag.