Kontakt : info@kristenryeng.com

WWW.KRISTENRYENG.COM

Info om Rasmustinden

Rasmustinden måler 1224 meter over havet og er ett av Norges 85 fjell med primærfaktor over 1000 meter.

Fjellets høyeste punkt ligger akkurat i grenseskillet mellom Tromsø og Balsfjord kommune.

Fra Tromsø kjører man mot Laksvatn, videre langs Sjøvassbotn til en kommer til et grustak på høyre side av veien like før Tiurelva krysser veien.

Tidsforbruk fra parkering til toppen i moderat tempo anslås til ca 3 timer sommerstid. Nedfarten går noe kjappere.

En tur med fantastisk utsikt, og som egner seg for svært mange.

Bilder fra turen

Værvarsel fra YR.no

EKSTERN INFORMASJON

Bilder og turbeskrivelse fra www.ryggsekk.net

Bilder og turbeskrivelse fra www.kugo.no

Bilder og turbeskrivelse fra www.lyngen.name

Bilder og turbeskrivelse fra www.rumpetaske.net

Rasmustinden - 1224 moh

Turbeskrivelse

Rasmustinden er et kjent skifjell og populært turmål hvor toppen av fjellet ligger på kommunegrensen mellom Tromsø og Balsfjord. Foruten toppen og den sørøstvendte siden av fjellet ligger Rasmustinden i Balsfjord kommune.

Fjellet strekker seg 1224 meter over havet og ligger i underkant av èn times bilkjøring fra Tromsø.

Se kartutsnittet fra Norgesglasset nedenfor som viser fjellets plassering:

Fra Tromsø kjører man langs E8 til Laksvatnbukta hvor en tar av mot venstre og følger veien langs Laksvatn videre ut mot Sørfjorden. Parkering i grustaket ved Luneng like før Tiurelva krysser vei.

Fra parkeringen må en først ta seg opp Tiurdalen noen kilometer før man svinger opp på ryggen mot Rasmustinden. Det er enklest å følge Tiurelva på vestsiden (høyre sett fra starten).

Se kartutsnittet fra Norgesglasset nedenfor som viser ruten mot toppen:

Tiurdalen er lettgått med få partier som byr på problemer. Det er sporadiske stier opp langs elva, og elven lar seg enkelt krysse lengre opp i dalen.

Idet man svinger opp på ryggen til Rasmustinden og legger sporet mot nordøst gjennstår den siste, bratteste bakken mot toppen. Her er det flott steinur å gå i, og selv om det er noen kilometers innmars før en kommer hit er turen mulig å gjennomføre på 4-5 timer i moderat rolig tempo.

Fra toppen er det flott utsikt i alle retninger. Spesielt spennende er det å skue utover mot de fantastiske fjellene i Lyngen.

Rasmustinden er for øvrig ett av 85 fjell i Norge med primærfaktor på minst 1000 meter. Primærfaktor er et mål på hvor mye en fjelltopp hever seg i forhold til terrenget omkring.